Lilypie Second Birthday tickers Lilypie Maternity tickers

Monday, April 14, 2014

Cloth Diaper

Bismillah... Setiap perkara dimulakan dengan menyebut namaMu..Rasa Kau ada bersama..

Bila baca mengenai bahaya menggunakan diaper pakai buang, macam risaulah pula. Kesannya mungkin pada jangka panjang. Saya sendiri tidak ada pengalaman masa kecil menggunakan diaper pakai buang. Ummi gunakan lamping biasa. Alhamdulillah rasa tidak ada kesan sampingan darinya, dan rasanya kebanyakan dari kita ni mak-mak banyak menggunakan lampin masa kita kecil. Masa tu diaper pakai buang ni tak banyak lagi di pasaran. Rasanya zaman sekarang ni, orang tak ada duit macam mana pun akan guna diaper pakai buang. 

Setelah disiasat, ada beberapa kesan negatif dari pengguanaan diaper pakai buang, especially kesan terhadap kesihatan dalaman itu amat membimbangkan.

  • proses penghasilannya banyak menggunakan bahan kimia, bleach and what not... memberi kesan kepada kesihatan reproduksi perempuan mahupun lelaki. 
  • mencemarkan alam sekitar. diaper pakai buang ni tak terdegradasi dan proses pelupusannya memakan masa lebih kurang 500 tahun. Akibat daripada ini juga, sisa urea yang terkandung padanya akan mencemarkan tanah yang mana ianya mungkin menyebabkan virus dan mengganggu proses penyediaan air bawah tanah. Virus-virus ini termasuk hepatitis A, virus Norwalk dan virus Rota
  • kesan sampingan lain, anak akan lambat belajar buang air sendiri dan juga memakan kos. Mungkin ini tidak menjadi konsiderasi penting bagi yang berkemampuan walaupun sengkek juga duit habis dok beli barang anak jer, especially diaper pakai buang.

Justeru itu ummi pun membelek kembali cara untuk stripwash cloth diaper. Dah pernah stripwash sebelum ni, tapi hasilnya tetap bocor. Jadi stopkan dulu cd. Abi pun tak suka uruskan anak kalau selalu bocor. Hmmm....  Demi sayangkan generasi ummat ini, maka mari kita usaha lagi.

Ada banyak cara untuk strip wash ni. Ada yang macam susah benar, ada yang macam senang jer.. Itu semua tak penting buat saya. Yang penting hasilnya jadi ke tidak.



Bermain di playground apartment kami 

Nawar dah besar. Dua-dua ni still pakai diaper

Hi Nawar

Anak-anak seronok beraktiviti bersama. ada guard disitu

No comments: