Lilypie Second Birthday tickers Lilypie Maternity tickers

Monday, June 14, 2010

Rukun Islam ke Lima...Jom!


bismiLLAH...

Baca blog sahabat teringat kenangan di suatu hari...

Nad: Bai nak pergi tabung Haji tak?

Bai : Nak buat apa?
Nad: Jadi wakil student UTM untuk penerangan and perbincangan dengan diorang.
Bai : Tak ada buat apa harini. Ok bolehlah.

Tabung Haji sedang menggalakkan seramai mungkin umat Islam untuk menyimpan di Tabung Haji walaupun belum lagi bercadang untuk melaksanakan hukum Islam kelima itu. Di bawah TH ada beberapa syarikat dan perusahaan untuk dimajukan sebagai contohnya Industri kelapa sawit yang mana TH ada ladang sendiri. Pelaburan tabung haji akan digunakan untuk perusahaan tersebut yang mana InsyaAllah terjamin halalnya yang toyyib.

Duit di TH juga akan digunakan untuk membantu jemaah haji dalam urusan haji mereka. Dalam masa yang sama kita juga ada saham khairat di situ insyaAllah. Pengagihan saham di TH juga InsyaAllah ada kepastian kemana dilaburkan dan insyaAllah halal. TH adalah 100% hak bumi putra dan TH sangat menggalakkan orang Melayu untuk melabur. "erm....tapi ada jer yang tak Melayu tapi Islam and vice versa. Macam mana?." "Maksud saya Melayu tu Islam lah. Common masyarakat guna macam tu."...'hopefully....*Smiling...'

Kita juga digalakkan untuk mendaftar haji sekarang. Seperti yang kita selalu baca dalam akhbar, calon haji terpaksa menunggu giliran yang lama untuk melaksanakan haji. Dan bila dah sampai giliran mereka, gembira sungguh hati mereka. Kita baca pun terharu. Kenapa kita digalakkan untuk mendaftar sekarang? Sebab terlalu ramai yang InsyaAllah akan mengerjakan haji sedang setiap negara ada had tertentu untuk menghantar jemaah haji. Pendaftaran awal akan memudahkan penyelenggaraan. Walaubagaimanapun pemilihan jemaah haji akan turut mengambil kira prioriti, contohnya faktor umur. Pakcik makcik akan didahulukan berbanding yang masih muda. Sekarang sudah tersenarai giliran haji untuk beberapa tahun. Jika daftar sekarang, mungkin kita berada di giliran yang ke 25 tahun. Wah....lama tu... 23 + 25 = 48. InsyaAllah badan kuat lagi. Kalau daftar masa umur 48 tahun? Allahu ta'ala a'lam..

"Saya nak daftar haji"

"alhamdulillah... boleh. Dalam akaun mestilah melebihi RM1300" kedatangan yang sangat di ra'ikan.

"InsyaAllah cukup"

"ok, mintak buku akaun atau IC. Isi form ni"

"Dengan siapa adik nak pergi haji nanti?"

"Erk... kena state sekarang ke?... Erm saya tak tahu lagi nak pergi dengan siapa."

"Ok, takper, yang penting mestilah mahram. Nanti nak pergi pun boleh statekan dengan siapa nak pergi. Ni tahun giliran adik."

'2024... wah... lama jugak yer. Macam manalah kalau daftar lambat.'

"Terima kasih..."

Beberapa pelajar UTM yang hadir pada perbincangan tersebut telah diamanahkan untuk menjadi 'duta' TH dalam rangka untuk meramaikan pendeposit TH. UTM juga telah membuka ruang bagi TH untuk membuka booth di Tapak Pesta konvo and mengadakan promosi lain. Baru harini nak postkan hal ni... Alhamdulillah dah selamat satu hal.

Jadi kepada sahabat-sahabat sekalian, marilah kita mendepositkan harta di TH dan daftarlah haji dari sekarang... Semoga segala harta berada di saluran yang benar, insyaAllah..







3 comments:

laveNder freak0~ said...

salam..
ingtkn k.bai da nak gi haji..
baru nk tumpang xcited..hehe~

r u like their agent or what?
da bole jd promoter TH nih!hehe~

TK said...

nak g dah kalu boleh....hehe... insyaAllah nanti...cita-cita

i like....TH promoter......may be... :)

antiningsih said...

like this...
kunjungi ini ya.. http://www.unand.ac.id/arsipua/ds/