Sunday, May 6, 2012

Dakwah adalah Cinta

Bismillah...

Ingin menulis seketul entry dikala orang lain dok sibuk nak pergi lunch... tulah....asyik mengunyak kek coklat yang moist yang amat sedap ini. cita cita nak buat coklat kek asyik terbantut dengan banyaknya urusan dan kepenatan menyelesaikan tugasan tersebut. Maka makanlah yang beli sahaja.

Busy sungguh..... sesungguhnya manusia ini memang makhluk Allah yang busy sungguh. Malah kata pakcik Hassan al Banna.... Kerja kita adalah lebih banyak dari masa yang kita ada. Jika seseorang itu memahami kata pakcik Hassan itu dari konteks seorang da'i sudah tentulah dia dapat menjiwai kata-kata tersebut, jika dia seorang yang tidak mengendahkan tugasan da'inya mungkin dia merasakan masanya masih banyak berbaki setelah melangsaikan tugasan kerja dan urusan keluarga..... Yerke.... Dengan cerita orang yang belum jadi da'i pun dah tak cukup masanya..... apatah lagi da'i?

"Biasanya kami gilir-gilirlah buat kerja rumah. Kalu harini saya buat, esok giliran suami saya pula." Kata kakak Z yang suaminya berkerja di syarikat RW di KL dengan waktu kerja yang panjang.

"Suami saya pula lebih suka buat kerja rumah daripada menjaga anak. Dialah yang mop lantai, dialah yang cuci toilet ." Kata kakak I yang suaminya berkerja sebagai jurutera di P.

Sementara kami berdua yang masih muda ni hanya mendengar celotehan mereka berdua sambil menuju ke kafe. Dalam kepala saya menganalisa butir-butir perbualan mereka. Kesimpulannya yang saya dapat " Biasa jer suami isteri sama-sama buat kerja rumah. Bukan kerja rumah tu tugas isteri sahaja."

Perbualan topik tadi diteruskan lagi bila makanan tengahari kami siap diambil. Mereka menyambung lagi.

"Sehari-hari memang penat. workload.....bla...bla..."

"Ha'a lah.....saya rasa sehari-hari habis waktu dengan kerja jer..." Saya menyampuk....

Dan panjang lagilah perbualannya.... berkisar tentang kerja dan famili. Tidak cukup masa dengan famili dan terpaksa ambil cuti semata-mata untuk duduk rumah.

"Boleh tak kita seimbangkan antara kerja yang busy tu dan dapat spend masa yang efektif dengan famili?" Tanya saya yang masih mudah setahun jagung setengah ni.

"Tak boleh... kena pilih satu jer.... kerja lecturer lah paling heaven saya rasa. fleksibel." Kata salah seorang dari mereka.

Saya terfikir semula,'akhawat tu boleh jer'

"ermmmm ada jer yang boleh..." saya membetulkan semula....

Hakikatnya.... memang manusia ini busy betol. busy dengan kehidupan. Jika dia merasakan kehidupan inilah heaven yang sebenar maka dia akan terus disibukkan dengan kehidupan ini.

Namun bagi seorang yang membawa amanah sebagai khalifah, hidup ini adalah satu perjalanan yang harus dilalui untuk menuju heaven itu. Maka tak ada apa dengan kesibukan dunia ini melainkan dia disibukkan fikirannya dengan tugasan khalifahnya....

Tidak dia merasakan heaven di dunia ini melainkan bila waktunya dia berbicara bersama tuhannya.... ibadah itu indah...

"Dan tidak aku jadikan jin dan manusia, melainkan untuk beribadah kepadaku" [51:56]


Maka apakah tujuan sambung master ni?

Tidak lainlah hanya untuk meninggikan kalimat Allah di muka bumi ini....

Bagaimana...... ?

bersambung di episod cinta dakwah dan tarbiah di masa akan datang....




No comments: