Tuesday, December 9, 2014

Kehidupan Orang Minyak

Bismillah...

Apa pandangan masyarakat bila bercakap tentang oil and gas di Malaysia ni. Secara umumnya mesti yang terawal tiba difikiran adalah, pekerja oil and gas ni mesti banyak duit, Petronas penyumbang kepada pendapatan negara, harga minyak mahal, isu subsidi dsb.

Saya cuma nak sentuh berkenaan pekerja oil and gas especially petronas. Sebab isu subsidi minyak and bla..bla.. selalulah dikaitkan dengan mereka ni kan. Jika kita perhatikan, betapa besarnya jasa mereka ni pada masyarakat dan negara. Sebelum kita melihat kepada gaji mereka, pernahkah kita terfikir bagaimana mereka kehidupan mereka dan keluarga mereka?

Dari engineer sehinggalah ke pekerja bawahan yang terpaksa bekerja di lautan untuk urusan menggali minyak. Pernahkah kita terfikir kehidupan mereka? Terpaksa selalu berjauhan dari keluarga. Pernahkah kita merasa kesian kepada isteri dan anak-anak mereka kerana selalu ditinggal suami dan ayah mereka. Terpaksa mereka melalui kehidupan tanpa tunggak keluarga berada bersama mereka. Mungkin tidak kan? Kerana biasanya manusia lebih memandang, mereka banyak duit. Itulah pandangan pertama masyarakat. Sedangkan isu jiwa adalah lebih besar dari isu duit. Rezeki dan kegembiraan bukan hanya duit.

Apa yang membuatkan kita gembira hidup di dunia ini? Nimat Iman dan Islam, hablumminallah wa hablumminnas, dakwah ilallah, ada duit banyak, harta melimpah, dapat bersama insan tersayang, dsb. Hakikatnya jika kita terasa kehilangan salah satu dari apa yang kita mahu, kita rasa kurang gembira walau hakikatnya nikmat yang lain masih melingkari hidup kita.


Terima kasihlah pada pakcik ni yang slalu kena turun offshore

No comments: