Sunday, January 11, 2009

Bingkisan Hati


Dulu kini selamanya


Dari barisan usrah

Dan dari umbi tarbiyah

Wujudlah sinaran fitrah

Islah terus meniti masa


Dari dewan selesa

Kejalan yang berhaba

Pejuang keadilan

Dan penjulang kebenaran


Bersama Islam membina ummah

Usaha daulatkan syariat

Agar hidup penuh barakah


Didalam sedih dan ketawa

Didalam susah dan mewah

Tetap teguh iman dan taqwa


Sehati sejiwa dulu kini selamanya

Walau apa yang melanda hadapi bersama

Ya Allah ya Rabbi Teguhkan iman kami

Moga tabah hati tak berbelah bagi


Berbekalkan Islam membina masyarakat

Mengukuh ummah insan sejagat

Setiap mehnah pastinya ada hikmah

Berbaik sangka pada Yang Esa


Rasulullah contoh ikutan

perinsip syura jadikan amalan

korban masa tenaga kita

dan fikiran perkasakan maruah kita


Pilunya kian terasa.

Disaat suasana heboh dengan isu Palestin, hati sempat pula terkesan dengan sesuatu yang lain. For all sahabiyyah.. 'geng berenang' and lain2.

Setelah sekian lama kita bersama. Dari tahun satu yang hingusan hinggalah mampu menjadi srikandi dakwah yang tegar. Susah dan senang, suka dan duka bersama. Semua itu tidak mampu untuk dilupakan, moga itu menjadi memori yang menguatkan kita untuk terus thabat diatas jalan yang lurus ini.

Bersama meniti hari-hari dibumi UTM dengan berbagai agenda, membuatkan ukhuwwah kita mekar mengharum di taman UTM, bumi tarbiyyah ini. Bersama dalam mentarbiyyah hati-hati sahabiyah, dugaan yang dirasi itu lebih mentarbiyyahkan diri kita sendiri. Suka duka dugaan yang tak mampu untuk dikongsikan dengan orang yang tidak seangkatan. Dan kita selalu dihidangkan dengan penguat semangat “jalan dakwah ini tidak dihamparkan dengan permaidani merah, malah ia penuh berliku dan beronak duri, itulah sunnahnya orang berjuang.”

Masa kian dekat menghampiri waktunya, terasa amat. Kalian akan melangkah lebih maju setapak, menghabiskan masa belajar di sarjana muda. Maka tinggallah diriku sdisini,meneruskan perjuangan yang masih bersisa di perinkat ini. Sedih, mungkin hanya Allah yang tahu…

Masa kian mengahampiri, tiadak sampai satu sem lagi. Tapi hati dah mula terasa… sama-samalah kita tetapkan niat untuk terus thabat di atas jalan ini, walau dimanapun diri dicampakkan..walau dirimu disana dan diriku disini, ukhuwwah kita tetap fillah..

14 comments:

Anonymous said...

salam ukhti SAB...
awat yg sedih sgt ayat...s0bs0b...


dina

yan said...

awat sedih sgt kwn baik ana ni hehehe.... ukhwah ttp akn trjalin walau kt mne pn kte brade... ape yg pntg kerjasama!! hehe

Anonymous said...

salam serikandi...
ukhuwwah dijln dakwah mcm nilah
menuntut airmata bila berpisah...
tetapi yakin dengan kemanisannya..
sebab tak pernah rusi ukhuwah ini...

Norbaizura Yaso said...

Erm sedih...tak tau la.. tapi ukhuwwah kita ukhuwwah penuh makna..

kak fafa said...

salam serikandi..
baru hari ni akk buka bloq kandi..hhehehehe..dah baca post sedih ni...
just nak menyatakan... mmg tak sama sahbat yang terjalin di atas jalan dakwah dgn sahabat yang dibina atas sebb lain..dia punya roh tu tak sama...dan kenangan pun tak sama.. rindunya pun tak sama..papepun...hargailah masa yg tersisa ni..secara teorinya mungkin depa akan pi...tapi mungkin Allah telah menetapkan tempat mereka di sana....di sisi kandi..hehehe.tapi papepun, kita doalah apa yg terbaik yg da Allah tetapkan untuk kita...

Anonymous said...

waaaaaa.....jgn sebot pasai perpisahan ni blh x?......nk nangis...

Lala said...

anonymous sape?

u look emosional...

cedeh ek.

jom kita makan kat JB nak?
dayah kata nk belanja...

puteri army said...

Bai... jgn bersedih...
moga dpt wat test online dgn jayanya..

berape result...hihi terus tanya eiyhh=)

Norbaizura Yaso said...

look emosional? emo2...nak g makan ek. bleh2. cuti seminggu ni leh la. nilah masanya nak menggemukkan balik. hehe...

Kak ibnu army...Bleh tahan la susah test tu.Takde kaitan dalam nota plak tu. Siap buat ngan kak mia lagi. Kak mia tolong carikkan maksud, kak mia tolong pikirkan, kak mia tolong bagikan jawapan. hahahaha.. test menda tah cam tu. en Sam tau habis la aku....
hah? markah... it's confidential. boleh tahan sengkek jugaklah...huhu

erm manisnya ukhwah, bila sedih ada yang memujuk, bila penat ada yang mendorong, bila susah ada yang menolong,tanpa mengira darjat. Antunna sekalian, ana rasa tidak membezakan layanan walau ana ni kecik lagi,slalu layan je ana and yanti yang banyak songeh ni...

Norbaizura Yaso said...

to kak fafa...
rindu samamu...
paksi kebajikan tu kurang riuh takder akak..

nurul farhana yanti a.ghani said...

sehati sejiwa....
dulu kini selamanya...
gembira sgt dgn ukhwah ni...
cm xsggup je nk berpisah...
ops...xleh cdih(huhu) malu...

Norbaizura Yaso said...

jangan nangis yanti, anti nangis nanti kuar sumer dari mata,idung, mulut. haha..gurau jer..

buat psm baik2 ek yanti. harap2 ana dapat tajuk psm yang bagus. nak go on in medical remote sensing. cam payah bangat jer..

kak fafa said...

"erm manisnya ukhwah, bila sedih ada yang memujuk, bila penat ada yang mendorong, bila susah ada yang menolong,tanpa mengira darjat. Antunna sekalian, ana rasa tidak membezakan layanan walau ana ni kecik lagi,slalu layan je ana and yanti yang banyak songeh ni..."

SUKA DENGAN AYAT BAI NI..SEBB PUN MERASAINYA...sehingga kini masih dok rengek ngan akhawat walau pun jauh dari johor..jauh dari tugasan memasak..jauh dari pantauan kebajikan..jauh di mata je.... tapi sentiasa dekat di hati.. eh aritu an ajak pi rehlah kat skolah dia...

yan said...

bai... buruk ke klo ana nangis huhuhu