Wednesday, February 4, 2009

Di Jalan Dakwah Kita Bertemu

Bismillah... mengimbas kembali kenangan semalam...
Alhamdulillah...sebelum memulakan jaulah kami berdaurah... melayan rengekan hati yang minta diisi. Alhamdulillah pengisian yang sangat dekat dihati, berlegar dalam situasi. Disambung lagi dengan pengisian baru-baru ni. wah, bertambah kemas lagi! Daurah ditamatkan dengan harapan dapat digunakan dengan sebaik mungkin. wah.... Segar rasanya hati.

Perjalanan diteruskan lagi ke destinasi nun jauh ke KL, menziarah akhawat UKM, 'Tokoh' and kembungkan perut dengan angin, disamping shoping kat Nilai sampai kempis beg duit. Bunga oh bunga....(tapi menda lain yang dibeli,hey...). Betullah kata (kata saper ek? lupa) Kita tak akan betul2 kenal seorang sahabat jika tidak berkelana bersama, makan sepinggan, tidur sebantal dengan dia.

Dijalan Dakwah Kami Bertemu....

Disaat bersalaman dengan akhawat saner... terasa ada satu pautan hati yang sangat kuat. Hati mengatakan, Yes, you are the person! belum sempat orang tu perkenalkan diri, mulut ni tak sabar nak tanya dulu, "nama enti Hajar ke?" "Ya""Matrik Melaka ke dulu?" "a'ah". Sampai situ je dulu, orang lain dok beratur kat belakang.

Masuk halaqah, taaruf lagi. bla bla.....
Hajar baru memuatkan diri kedalam halaqah(tadi masak kot) "ana dengar ada yang dari K.Krai, dekat ngan kampung ana tu. Dulu masa kecik pernah dok K. Krai" ha...hajar dah buka jalan. "Ana lah, anti kenal ana lagi tak?" jawab ana teruja. Ana pun mulalah menyingkap kenangan silam...

Kami adalah bestfriend semasa darjah satu. Pergi dan balik sekolah dengan van yang sama. Bertiga, tapi lebih rapat ngan dia. bermain, bergaduh. Petang2 slalu lepak kat rumah dia. buat kerja skolah lah konon... Habis je darjah satu, family dia nak pindah ke kampung halaman, takder la jauh mana. Setengah jam jer dari tempat kita orang masa tu.Tapi budak kecik lagi masa tu...jauh la tu kira. Nak jalan kaki tak sampai. Sedih sangat....dia ajak la pergi kampung dia bila ada peluang... tapi memang tak pernah pergi pun, sebab memang takder peluang. Tapi dalam hati sentiasa berdoa agar dapat jumpa balik ngan dia. Betapa ukhuwwah budak kecik dulu sangat mengikat.

Act, kat matrik jumpa lagi dengan dia. tapi masa tu dia JPP, malas nak layan sangat..huhu...Tapi hati dok rasa2 memang dia lah orangnyer, tapi suruh orang lain tanyakan. nama Hajar dah betul dah. 'tinggal kat Machang ke?' 'tak, kat pahang.'...erm...kecewa jap. Takper doa lagi. Nak jumpa lagi dengan Hajar yang dulu. Tunggu lagi....

Masuk UTM...dah jumpa ngan ramai orang, sahabat, ikhwah dan akhawat... bila duduk ngan sahabat yang rapat skit, dok ingat siape lagi kawan2 rapat yang zaman2 dulu. sesekali teringat kat Hajar. Sahabat 13 tahun yang dulu...

Sampailah masanya dapat peluang dapat jalan2 sambil jumpa sahabat2 kat UKM... Hadiah datang bergolek-golek depan mata. HADIAH ALLAH yang amat bernilai. Selama hampir 15 tahun menunggu... jumpa lah hajar kat depan mata sebagai AKHAWAT. Rupanya macam ni Allah nak temukan kita. Keadaan ni. Jalan ni. Ukhuwwah ni. Lebih lagi, Hajar Ameerah disana, dirini Ameerah disini. Kami pun kongsi lah cerita, pengalaman dan teknik bersama..

Tutup halaqah, sambung lagi story masa silam... Masa yang ada tu digunakan sebaiknya bersama Hajar, borak, makan dan bergambar kenangan. InsyaAllah, biiznillah kita berjumpa dilain kali. Semoga ditetapkan iman, berada dalam medan yang sama sampai hujungnya. 'Kasih bertaut, Ukhuwwah terpaut', bak kata seorang akh.
(kata bersahut, gayung bersambut: silat gayung punya, saja nak tulis)

Masa nak balik, dok sebok bergambar ngan Hajar lagi. Orang lain dah dok tunggu dalam kereta. Rasa macam taknak balik lagi......... takpelah, InsyaAllah jumpa lagi. Hari tu hari yang paling bahagia rasanya... bersyukur ke hadhirat Illahi yang menyatukan hati-hati... Setelah bergelumang dengan urusan di UTM, sampai otak ni tak tahu nak fikir apa dah, Allah hadiahkan rasa bahagia ni... alhamdulillah... alhamdulillah...alhamdulillah....

akhawat UTM pun ana sayang. Ramai..ramai? semua yang seangkatan dah nak grad, tinggal ana sorang....
Sahabat datang dan pergi, yang patah kan tumbuh, hilang berganti. Semoga Allah gantikan kita antara satu sama lain dengan yang lebih baik. Jangan g jauh2 tau...

Uhibbukum fillah abadan abada...




6 comments:

nurul farhana yanti a.ghani said...

ukhti...
ana xtgglkn ukhti untuk.....
2 thn kot(agaknye lah)

Anonymous said...

ukhti

ana rasa gambar akhawat tu kurang sesuai...

maaf menegur...eloknya disimpan sahaja..

maafkan andai terkasar.

nurul farhana yanti a.ghani said...

bai...
ana pn rse cm2

Tarhata Kiran said...

jazakumullah pada ana/anonymous dan yanti....kerana menegur... :)

Tarhata Kiran said...

anti stay kat sini ek... good!
you memang sayang I..hehehe
nanti ana letak lagi nti kat KI tu..

istiazah said...

bai, sangt terharu bace blog bai.. klau boleh teringin jugak nak jupe ngn awak tpi bukan setakat kawan2 biase tpi dlm liqa, dlm perjuangan, di tamrin.. di daurah.... amirah UTM.. saya bangga dengan awak. semoga istiqamah~