Friday, November 6, 2009

Nikmat Sibuk


Alhamdulillahi Rabbil 'alamiin..... Segala puji bagi Allah yang menciptakan sekalian alam.. Yang memasukkan siang ke dalam malam dan yang memasukkan malam ke dalam siang... Yang menyusun dengan penuh teratur dan teliti... Yang terus menerus mengurus. Tiada mengantuk dan tidak tidur... Dan manusia hanya bergantung kepada yang Maha Mengatur dalam menyusun dirinya, baik urusan kerja, juga emosi.





Alhamdulillah lagi.. Baru sahaja habis peperiksaan dunia, dan segala requirement yang diperlukan untuk menghabiskan semester tujuh telah pun langsai. Tetapi untuk menghabiskannya adalah sesuatu yang.....fuhh... tiada terucap. 'Ya Allah, kenapalah sem ni sibuk sangat, boleh tak nak berhenti sekejap, tarik nafas.... penat.' Monolog hati yang mendefinisikan minda dan tubuh yang penat. Rasa nak habiskan sem tu secepatnya, tapi untuk menghabiskannya adalah suatu amat mencabar. Berperang dengan kekangan masa dan tenaga.

Dan akhirnya, Allah kurniakan nikmat lapang setelah segalanya diselesaikan. Terasa ada satu boundary situasi yang cukup jelas. Sudah biasa dengan kesibukan, tiba-tiba lapang. Culture shock. Sebenarnya ada perkara yang perlu dirancang, diatur, dan dibuat. Tapi, masa yang lapang, tidak berperang dengan minda yang terpaksa memikirkan mad'u(yang sedia ada), wadah, perangai manusia dan akademik membuatkan ianya terasa tiada cabaran untuk bekerja. Plain...

Terasa nikmatnya sibuk. Sibuk memberikan cabaran bagi minda untuk berfikir kritikal. Berfikir dan sentiasa berfikir antara dua perkara yang berbeza lapangannya, insyaAllah tujuannya hanya satu, akademik dan dakwah. Al-insan memang selalu begitu. Bila sesuatu sudah berlalu, barulah dirasai kehadirannya. Dan hargailah nikmat lapang yang ada, untuk menarik nafas lega dari kepenatan yang biasa. Merancang dan mengatur. Sesungguhnya pengakhiran itu suatu permulaan.

Maka sesungguhnya berasama kesulitan itu ada kemudahan, Sesungguhnya berasama kesulitan itu ada kemudahan. Maka apabila engkau telah selesai (dari sesuatu urusan), maka tetaplah bekerja keras (untuk urusan lain), dan hanya kepada tuhanmulah engkau berharap (al-Insyirah:5-8)

sekian...

Beriadah memori...

Amsyar, Anaqi dan Ain


Amsyar,Anaqi dan Ain....Suka posing


Ahmad Azan Amsyar. Can call him with all the three words. But he declared himself as Amsyar. His character is almost the same as his name, Amsyar. Active, talkative, creative, innovative, positive and negative. Hobby, apa sahaja yang lasak.. Rumah boleh berterabur sebab dia sorang.


Kak, tangkap gambar Amsyar macam ni.... Amsyar meme..


Paka speck sapo tu ek...

Jadi budak kecik, fikir nak cuba semua perkara yang tak pernah dibuat, cepatlah besar supaya boleh buat benda tu benda ni. Buat apa sahaja hobby yang disukai, tanpa perlu fikir kekangan masa dan kerja yang lain. Jadi budak besar... bestnya jadi budak kecik. Tak perlu fikir masalah, itu dan ini. Semua keperluan akan disediakan. Hakikatnya hidup akan berputar sekali sahaja. No more interation. Bayi, kanak-kanak, remaja, dewasa, veteran... Semua itu merupakan fasa hidup yang bermakna...


4 comments:

Aishah Humayra' said...

sibuk menjadikan kita lebih sistematik, sebab kita SANGAT2 perlu menghargai waktu.

sibuk juga menjadikan kita sangat berdisiplin dengan masa dan jadual hidup kita.

dan sibuk juga sebenarnya memberi kekuatan kepada kita.

bagi da'ie,
sibuk dengan da'wah itulah yang memberikan kekuatan bagi mereka, dan lebih dekatkan diri pada Allah..

dan dengan da'wah itulah yang menyebabkan otak mereka sangat senang meresap pelajaran mereka dan memudahkan Allah menolong mereka.

Apapun sibuk itu satu rahmat yang diciptakan Allah =)

p/s1-chumil nya Amsyar. bestnya ada adik kecik lagi eh. Boleh ajak main kalau borink2 hehe.

p/s2- dah dapat cari orang tak utk team volley? hehe. Ana nak join kalau tak cukup team lagi hueh hueh hueh

Tarhata Kiran said...

sibuk juga mendidik... pendidikan dari jalan praktikal..

amsyar: nak main ngan dia kenalah jadi lasak skit... kesian dia tak ada lawan, suka dia kalau dapat kawan lelaki...

volley ball: hampeh.. sepagi ana tunggu kat court. takdak sapa datang pun...court ana kat depan laptop ni jer..huhu... orang exam lagi...kita dah habis...

hari ni banyak membaca kat laptop...yang pastinya bukan baca nota kuliah, bukan juga yang berkaitan psm...huhu..

haa...team ana memang tak cukup orang neih..meh2..

permata said...

meh la tido bilik ana..wlupun ana ade 1 lg paper hjg mgu ni [huhu],ana sgt mengalu2kan kedatangan nti.. :]

Tarhata Kiran said...

to ecah utm: huhu....nampak sangat merempat...bowing punya pasai

tengah keja untuk psm plak skang...

k, takpo lah.nati kito jupo...bereh