Lilypie Second Birthday tickers Lilypie Maternity tickers

Wednesday, February 8, 2012

After Birth

Bismillah.... sekian lama tiada mengupdate blog yang sunyi sepi ini. Perjalan hidup sehari hari selepas melahirkan nampaknya sungguh sibuk. Patut lah awal-awal lagi telah dipesan oleh akhawat supaya banyakkan bersabar. yeahh....sesungguhnya amat menuntut kesabaran

Hampir tiada berkesempatan untuk berhubung dengan dunia sangat. Hampir setiap waktu dia menuntut ummi untuk bersamanya. Sungguh manjanya little mujahidah itu. "Hamnah Mursyidah". Semoga Hamnah menjadi sehebat Hamnah di zaman Rasulullah, Zaujah kepada insan yang tersohor "Mus'ab bin 'Umair". Semoga menjadi mursyidah untuk adik-adik, juga dalam dunia hidupnya. Semoga menjadi anak yang solehah serta muslehah.

Yeah... almost dua bulan kelahiran Hamnah Mursyidah. Tak menang tangan ummi dibuatnya. Kertas jurnal masih berlum bersentuh untuk di review. Masih belum tersampai target untuk mereview after sebulan kelahiran. Blog juga tiada bersentuh. Hanya sempat sekali-sekala membuka "pandang buku" untuk mengupdate dunia. Fuuuhhhh busynya saya. Macamlah saya sorang jer yang bersalin dalam dunia ni kan..... orang lain siap boleh buat entry blog panjang-panjang, siap publish journal, siap update gambar baby sepanjang masa kat fb. Saya hanya sempat jaga Hamnah and cari maklumat yang pelbagai untuk jaga Hamnah. Segala-galanya Hamnahlah senang cerita.

Rasa takjub bila menghayati proses pertumbuhan Hamnah.Segala sunnatullah yang telah ditetapkan untuk seorang bayi. Tidakkah orang yang memandang merasakan kehebatan ciptaan Allah. Teringat satu fasal dalam jilid 1 kitab Tauhid Zindani yang menyentuh tentang pertumbuhan bayi. Sesungguhnya Allah Maha Bijaksana, Rahman dan Rahim... Betapa Allah letakkan rasa sayang yang sungguh tinggi seseorang terhadap pada si comel itu, membuatkan manusia menguruskannya dengan penuh berhati-hati dan teliti, sesuai dengan keperluan si kecil itu. Sesungguhnya kami sedang menguruskan seorang hamba Allah.

Dalam menjaga si comel Hamnah, maka bermacam perkaralah yang di google untuk memberikan penjagaan yang terbaik baginya.

Susu Ibu aka Breastfeeding

Manusia sedunia semakin menyedari kepentingan susu ibu kepada bayi. Segala keperluan bayi tersedia dalam susu ibu sesuai dengan tumbesaran. Bayi yang mendapat susu ibu lebih sihat dan susah sakit berbanding dengan yang diberikan susu formula. Ahhhhh......tak payah nak bercerita panjang lebar kat sini. Ibu-Ibu sedunia semakin galak berblog semata-mata untuk menceritakan perihal ini. Jika diperhatikan, hebatnya aturan Allah. Subhanallah....... Maka bukti keagungan Allah manakah yang mereka nafikan?

Cloth Diaper aka Lampin moden

Bayi adalah lebih elok dipakaikan dengan lampin aka cloth diaper atau lapin kain ini kerana dipercayai dalam lampin pakai buang terdapat bahan berbahaya yang boleh memberikan kesan pada kulit bayi untuk jangkamasa pendek dan kanser untuk jangka masa panjang. Selain itu juga bahannya adalah susah untuk terdegradasi dengan mengambil masa selama 500 tahun. Dan bermacam-macam lagilah ceritanya. Puan-puan blog juga suka bercerita dan dengan riang hati boleh menjawab persoalan ini.

and many more..... baby carrier, baby sleep, food for mummy,....blaa...blaa...

Maka inilah nampaknya yang telah di review oleh Puan Baizura ini berbanding jurnal-jurnalnya yang terbiar dalam external hard disk. Sungguh kesian kepada jurnal-jurnal ituh dan kesian juga untuk Puan Baizura nanti bila dah mula sem. Bertimbunlah urusannya.......hhhmmmm....

Semoga Allah permudahkan urusan menjaga Cik Mursyidah, masters, RA, naqibah and so on.... Semoga Allah permudahkan juga urusan Encik 'Ammar sebagai Suami, abi, pekerja, da'i and so on......






No comments: