Monday, October 26, 2009

Seindah Gubahan Pertama...


Sahabat....

Ketahuilah bahawa persahabatan yang baik itu merupakan buah dari akhlak yang baik sementara perpecahan merupakan buah dari keburukan akhlak. (Abu Hamid al-Ghazali: Ihya' Ulum al-Din)

Abu Idris al-Khulani pernah berterus terang kepada sahabatnya, Mu'az bin Jabal r.a bahawa:

"Sesungguhnya saya mengasihi anda kerana Allah. Muaz pula menyebut, bergembiralah kamu kerana saya mendengar Rasulullah bersabda yang bermaksud: 'Pada hari kiamat dikumpulkan satu kumpulan manusia dan ditempatkan berhampiran dengan arasy Allah. Mereka disediakan kerusi untuk mereka berehat di situ, wajah mereka ketika itu adalah seumpama bulan penuh yang bercahaya. Pada ketika orang lain berada dalam ketakutan dan terkejut kerana dibangkitkan semula selepas mati, mereka langsung tidak merasai gusar atau takut, mereka ini adalah wali-wali Allah yang sudah diberikan jaminan bahawa mereka tidak akan ditimpakan rasa takut dan berdukacita. 'Apabila baginda Rasulullah ditanya siapakah orang itu? Baginda menyebut, 'mereka adalah orang-orang yang berkasih sayang kerana Allah'" (Imam Bukhari dan Muslim, diriwayatkan oleh al-Hakim)

"'Terdapat sekumpulan manusia yang ditempatkan berhampiran dengan arasy. Mereka ditempatkan di tempat yang tinggi iaitu mimba-mimbar yang sentiasa bercahaya. Mereka memakai pakaian yang bercahaya, mereka bukanlah para nabi atau para syuhada', nabi-nabi dan para syuhada' menghampiri mereka'. Dengan penerangan itu sahabat bertanya siapakah golongan manusia istimewa itu? Rasulullah menjelaskan, 'mereka adalah golongan manusia yang saling berkasih sayang semata-mata kerana Allah, saling bertemu dengan niat semata-mata kerana Allah, dan ziarah-menziarahi antara satu sama juga semata-mata kerana Allah.' Salman al-Farisi r.a pernah menyebut, perumpamaan dua sahabat yang bertemu antara satu sama ain samalah umpanya dua tapak tangan, yang salah satunya akan membersihkan yang lain dan tidak ada dua saudara yang yang beriman yang bertemu antara satu sama lain kecuali dua saudara tersebut akan mendapat sesuatu kebaikan daripada saudaranya." (Abu Hurairah, diriwayatkan oleh an-Nasai/al-Iraqi)

Imam Muslim: Rasulullah pernah menyebut dalam satu hadith yang bermaksud:

"Sesungguhnya Allah akan memanggil pada hari kiamat dengan menyebut, 'Wahai orang-orang yang berkasih sayang semata-mata kerana kebesaran-Ku, pada hari ini Aku akan menempatkan mereka berteduh di bawah bayangan-Ku pada ahari di mana tiada bayangan yang lain kecuali bayangan-bayangan-Ku'"




No comments: