Thursday, February 25, 2010

Mr Nice Guy

Kerana peribadinya aku terpesona,
Kerana budinya aku jatuh cinta,
Rinduku padanya tiada terkata,
Nantikanlah aku ditaman syurga...
(kata Hijjaz)

Keperibadiannya indah. Cerminan al-Quran katanya 'Aisyah ra. Dari semua aspek kehidupan, diperagakannya hanyalah kesyumulan. Allah mengajar manusia berkehidupan di muka bumi ini melalui baginda. Menuruti sunnahnya adalah pahala. Kasih sayangnya tiada bertepi, dari yang kecil hingga yang tua, dari hamba hingga ke bangsawan, dari dulu sampai sekarang, hingga ke akhirnya.. Dialah peribadi unggul sepanjang zaman. Mencintainya suatu kemuliaan...

Pernah suatu ketika Rasulullah berkumpul didalam satu majlis bersama para sahabat. Tiba-tiba bergenang air mata baginda s.a.w. Para sahabat gelosah melihat sesuatu yang tidakmereka senangi di wajah Rasulullah saw. Bila ditanya oleh Saidina Abu Bakar ra, baginda mengatakan bahawa terlalu merindui ikhwannya.. Saidina Abu Bakar sekali lagi bertanya Rasulullah saw, "bukankah kami ini ikhwanmu?" Rasulullah menjawab, "Tidak, kamu semua adalah sahabatku.. ikhwanku adalah umatku yang belum pernah melihat aku tetapi mereka beriman dan sangat mencintaiku... Aku sangat rindu bertemu dengan mereka.."

Sesungguhnya Allah dan malaikat-malaikat-Nya bershalawat untuk Nabi. Hai orang-orang yang beriman, bershalawatlah kamu untuk Nabi dan ucapkanlah salam penghormatan kepadanya (al-Ahzab:56)

Rasululllah shallaLlahu 'alaihi wasalam.. Allah berselawat keatas kekasihNYA. Begitulah ketinggian nabi Muhammad saw di sisi Allah. Apatah lagi kita umatnya, yang terlebih dahulu baginda cintai dan rindui sebelum kita mengenal baginda. Ummatnya yang di sebut-sebut saat sebelum wafatnya. Sehingga menitis air mata baginda kerana merindui ummatnya. Kita? Pernahkah kita menangis bila mengenangkan baginda? Atau sebenarnya kita tak kenal pun siapa dia?

Berapa banyak novel yang habis kita telaah, berapa banyak movie yang kita jiwai? Pernahkah kita mentelaah sirah Rasulullah? Sejauh mana? Pernahkah kita menjiwai perjuangan Rasulullah dan kasihnya baginda pada kita? Sedalam mana? Baginda tidak pernah alpa menunaikan amanah, sehingga Islam sampai kepada kita pada harini. Seharusnya tidak boleh dipersiakan.

Kita adalah rantaian perjuangan Rasulullah...Tiada kata mampu diungkap. Cukuplah jika terbuah di 'amal. Hati memahami dan menghayati. Semoga sahabat mengerti dan yang berkata lebih mengerti...


Allahu'alam..

The Chosen One

In a time of darkness and greed
It is your light that we need
You came to teach us how to live
محمد يا رسول الله

You were so caring and kind
your soul was full of light
You are the best of mankind
محمد خير خلق الله

صلّوا على رسول الله
الحبيب المصطفى
Peace be upon The Messenger
The Chosen One

From luxury you turned away
And all night you would pray
Truthful in every word you say
محمد يا رسول الله

Your face was brighter than the sun
Your beauty equaled by non
You are Allah Chosen One
محمد خير خلق الله

صلّوا على رسول الله
الحبيب المصطفى
Peace be upon The Messenger
The Chosen One

I'll try to follow your way
And do my best to live my life
as you taught me
I pray to be close to you
On that day and see you smile
When you see me

صلّوا على رسول الله
الحبيب المصطفى
Peace be upon The Messenger
The Chosen One

صلّوا على رسول الله
Oh
Peace be upon.. Oh
The Chosen One

(Maher Zain...lagi)

No comments: