Thursday, March 10, 2011

Tempat Baru..

bismillah....

Lama dah tak tulis... busy? mungkin! dah mula dengan kerja-kerja RA... Study lagi... plus lebih ilmu baru... maka perlu study lagi. Ilmu remote sensing dulu pun banyak yang lupa. Ada beberepa terms yang terasa sangat familiar, tapi lupa guna untuk apa. Mungkin kesan dari tahun empat yang banyak menumpukan pada research secara khusus. Maka terms yang berkaitan dengan research lebih banyak menguasai minda. Mana tidaknya, pagi petang siang malam bersamanya. Seluruh jiwa asyik memikirkannya. Dan selepas tahun empat sudah jadi RA kembali dan .....dot...dot...dot....teeeekkk... tukar status.

Last week dapat tempat dan komputer baru, maka sibuk lah orang-orang yang berkenaan menguruskan tempat dan komputer saya sampai lah ke minggu ni (kerana nombor PI internet saya ada prob) Saya hanya relax meneruskan kehidupan seperti biasa. Kerana sesungguhnya saya tidak berapa meminati bidang teknikal. Jadi saya serahkan segalanya pada yang berkenaan. Saya cuma tanya-tanya macam mana nak guna. huhu...Tapi itu mungkin tak berlaku semasa saya di KI. Kerana saya akan cuba sedaya upaya untuk ambil tahu semua hal. Saya sangat happy dengan tempat kerja baru saya. Selesa.

Tapi....huhhh.... saya agak bengang dengan komputer ini. Dia lembab... Ohhhoo...Inilah hal paling saya bengang bila tengah buat kerja. Even masa degree dulu pun. Kalau laptop buat hal macam ni, memang saya akan format terus. Nanti abang format tu akan kata, "laptop awak ni tak ada masalah pun...."... ha.... "tapi lembab tu masalah bagi saya." Saya tak nak tahu apa masalah dia, Saya tahu saya nak buat kerja saya cepat. Malas nak tunggu dia loading bukan main lama. Haa....sesungguhnya saya akan tension bila laptop lembab. Kenapa? Sebab saya tak meminati hal-hal teknikal begitu. Huhu....... Kalaulah manusia bersikap seperti saya terhadap manusia lain...? Huuhhh...

Di sini harus ada pengajarannya. Dengan manusia kita ada hubungan hati dan rasa kemanusiaan. Kita juga dituntut untuk memperbaiki hubungan dengan Allah juga dengan manusia. HablumminAllah, wa hablumminannas... Seseorang yang berkerja dan tak mampu mencapai expectation kita harus kita santuni. Harus ada check and balance. Hal begini mungkin banyak berlaku dalam hubungan organisasi. Sesungguhnya setiap orang dalam organisasi adalah saling melengkapi. Itu hubungan kita dengan manusia. Jadi hubungan saya dengan PC tadi boleh lah dimaafkan lagi yer... erk..

Anyway... Saya belum menjadi seorang yang betul-betul multi task. Even sekarang banyak hal-hal berkaitan alat elektronik di rumah banyak abe Mashizaki Keikan yang uruskan. Dan saya hanya guna bila dah siap install atau setup. Bila ada masalah panggil abe lagi...Ahha... no. Wanita juga perlu berdikari.. Apa lagi murabbiyah zaman millennium, harus lengkap dengan pelbagai ilmu. Maka moh la kita....


Semoga Allah semarakkan semangat dakwah di bumi baru ini...insyaAllah


6 comments:

Zaleha said...

Salam akak... ;-)

Smbg master di mana nie??

Tarhata Kiran said...

assalamu'alaykum zaleha...:)

insyaAllah sambung master di UKM... Sekarang masih RA...

Leha kat mana? perak kan?

+akufobia+ said...

belajar sabar dengan computer pula lepas ni.hee.computer pun ujian rupa nya.aleale.

Zaleha said...

ye, ja di perak =)

'Umayr SRA said...

Aik? Kak Ngah belik komputer baru ke?

Tarhata Kiran said...

tak......komputer kat tempat kerja di UKM..... kak ngah dapat satu komp.