Lilypie Second Birthday tickers Lilypie Maternity tickers

Thursday, September 29, 2011

This is me...

Bismillah....

Dah lama juga tidak mencoret sendiri di sini... Lebih banyak membaca tulisan orang-orang yang banyak ilmu. Mencari setinggi kekuatan dan himmah untuk bekalan sendiri. Agar selaut ilmu itu bisa di jadikan bekalan sepanjang perjalanan yang sukar di duga gelombangnya.

Sekian waktu...rindu pada tulisan sahabat sendiri, walau ia sekadar coretan diary da'i. Yang dirindui ialah diri da'i. Tulisan-tulisan sahabat sendiri terasa memberikan motivasi. Terasa cemburu bila rasa ilmu mereka lebih tinggi, maka itu akan membuat diri lebih berusaha untuk mentelaah segenap ilmu.

Jadi..bila mereka satu...demi satu... mendiamkan blog, motivasi juga terasa luntur... Blog juga sudah boleh dijadikan tempat menulis diary.

Sekian lama waktu juga saya tidak menggembleng tenaga dengan hebat di bidang dakwah. Bench marknya adalah urusan dakwah alam kampus UTM. Sebenarnya banyak juga terlibat dengan berbagai perbincangan, namun itu masih tidak sehebat dulu.

Itulah saya sebagai manusia yang mempunyai tabiat...suka mengukur. Meletakkan expectation yang agak tinggi pada sesuatu perkara. Saya mahu apa yang berlaku pada hari kemudian adalah lebih baik atau paling kurang, perlu sama dengan hari semalam. Begitu juga ukuran saya terhadap orang lain. Orang lain perlu lebih baik dari saya, atau sekurang-kurangnya sama standard dengan saya. Kerana minda saya suka menganalisis semua itu...

Alhamdulillah sekarang kembali menghayun rentak di medan kampus, dan sekarang juga langkah kaki agak perlahan lantaran badan yang semakin memberat, kerana ada seorang bakal da'i yang dikendong bersama. Semoga langkah ibunya menjadi satu muntalak buat dirinya dalam arena dakwah. Dan itulah doa abi dan ummi sekian waktu.

Arena dakwah kampus kembali diterokai. Dengan waqi' dan kaedah yang berbeza mungkin. Maka usaha perlu ada lebih disitu... Semoga Allah sentiasa memberikan kekuatan buat mental dan fizikal ini. Akal yang sentiasa giat berfikir dan merancang. Semoga memori hari ini dan semalam menjadi penguat di masa akan datang. Yang tidak diketahui apakah jadinya pada da'i ini. Yang baru saja menlangkah ke tangga kedua yang turut memberikan cabaran pada dakwah.

Rasa bersyukur Allah masih ditempatkan diri ini di universiti. Di medan ilmu. Kerana itulah yang diminati. Dikurniakan seorang zauj yang memahami. Semoga anugerah ini membuat hamba ini sentiasa bersyukur.

Tiga minggu lepas, maka bermulalah status saya sebagai seorang pelajar master, walau sudah sekian bulan saya telah menjalankan kajian terhadap tajuk master ini. Semoga Allah permudahkan.

Kehidupan di dalam bilik tutor ini juga semakin baik di banding dengan dua tiga bulan awal di tempatkan di sini. Dan saya turut merasakan orang-orang di sini semakin baik, di tambah dengan kemasukan beberapa orang yang baik, yang turut menjadikan suasananya baik.

Terasa sedikit bersalah dengan label saya yang sekian-sekian pada mereka ketika awal-awal dahulu, kerana ada dua tiga perkara yang 'membengkekkan' hati saya. Seharusnya da'i tidak begitu. Bukankah dia perlu sentiasa bersangka baik? Apatah lagi dengan perlabelan sekian-sekian. Jika ada dibenci, cukuplah benci pada perbuatan manusia itu, tidak pada orangnya, dan berusaha untuk membetulkannya.

Kagum dengan seorang staf dalam bilik ni. Sepanjang pengetahuan, rasanya boleh saya katakan dia tak pernah ikut usrah. Tetapi dia sentiasa menjadi qudwah dari segi amal atau kerja. Wahhh...betapa saya rasa tercabar dengan dia...

erk sambung ...........

ha... Sambung setelah 3 jam 45 minit. Selesai diskusi bersama pelajar baru UKM. Bakal-bakal da'i masa akan datang. Terasa mode dakwah IPT semakin kembali. Menyaksikan kembali wajah mulus mereka. Hati ini yang kian berseri.. Biarpun semakin hari, badan semakin berat. Tapi semangat juga terasa semakin meningkat. Semoga Allah permudahkan jalannya... buat hambaNya ini...yang banyak meminta, banyak mengadu dan merungut.


1 comment:

gadis Semalu said...

Salam.

gadisSemalu teringin nak lihat gambar terbaru akak, hee ;p