Lilypie Second Birthday tickers Lilypie Maternity tickers

Sunday, December 23, 2012

Berhotel di Hospital Pakar an-Nur

Bismillah...Bersiaran dari skrin kecilku..Segala puji bagi Allah yg telah menyediakan seluruh nikmat dibumi ini utk kemudahan bagi khalifah-khalifahNYA menjalankan amanah sebagai seorang da'i. Sedang diri manusia yang tercipta dari tanah ini tidak tertanding pun dengan penciptaan langit. Jadi atas sebab apakah manusia itu perlu menyombong diri mengingkari kewujudan tuhannya.

Menempuh kehidupan ini sesekali menyebabkan iman insan ada naik dan turun. OHhhh sungguh mencabar... ya Allah janganlah Kau benarkan hati kami menjadi futhur. Berdepan kehidupan ini juga boleh membuat hati wahan....(cintakan dunia,takut kematian).. Ohhh Tuhan..jadikanlah hati kami zuhud walau setinggi gunung manapun rezeki yg Kau limpahkan..Alhamdulillah setinggi syukur dipanjatkan kepada Allah yang masih mengurniakan akal yang sihat kepada hambaNya yang sungguh lemah ini. Semoga Allah thabatkan kaki hambaNya ini di atas jalan Islam.

Hamnah Mursyidah ‘Ammar telah mencecah usia 1 tahun 15 hari. Terasa sungguh cepat masa berlalu. Masih teringat-ingat basah memori menjaganya diwaktu bayi. 12/12/12 genaplah umur Hamnah setahun, dan ummi buat second scan untuk adik. Ummi sangat  teruja bila waktu scan, rasa bahagia tengok Hamnah (dulu) and adik berenang-renang dalam rahim ummi. Setiap bulan scanlah yang ditunggu, yang lain tak kisah sangat. Kalau tak, lebih baik checkup dekat klinik kerajaan. Actually lebih detail pantauannya kecuali scan, hanya 3 kali untuk setiap pregnancy. Alhamdulillah kesihatan ummi dari segi dalaman baik semasa mengandung. Cumannya bab loya, mual, pening, penat itu yang tak tahan.

Hamnah juga baru dapat vacsin tiga serangkai untuk umur setahun. Dalam masa tu juga hamnah sedang batuk. Kesian Hamnah. Tiga hari after vacsin Hamnah demam, dan semakin teruk hingga ke hari Rabu. Tapi ummi still hantar Hamnah ke taska lantaran urusan writing paper conference yang belum selesai. Hamnah pulang dari taska dalam keadaan yang amat lemah tak bermaya. Kata kakak Hamnah tak makan langsung. Hamnah asyik muntah berkali-kali. Sampai tak bermaya langsung dan asyik nangis. Ummi ajak abi bawak hamnah ke paediatracion an-nur. Ummi decide untuk hamnah admit setelah dinasihatkan oleh dr Khairul Azman. Maka admitlah hamnah dari rabu malam hingga ke hari Ahad. Tapi masih perlu di kuarantin dirumah sehingga next followup hari jumaat. 


warded!!. huhu...siapa yang sakit ni?

Hamnah, tangan dah masuk jarum. hamnah tertidur sementara menunggu urusan memasukkan drip. Badan sangat tak bermaya. Ummi pun sama sebenarnya. Abi juga minta cuti dua hari. Sampai habis cuti abi yg nak bawak kita balik kampung.

Hamnah pulang kerumah dalam keadaan lembik, mungkin sebab tak lalu makan. After masuk rumah, hamnah teruja tengok rumah hamnah yang telah lama ditinggalkan. Hamnah round satu rumah, cek semua bilik especially bilik yang hamnah selalu tidur sebelum warded. Mungkin hamnah rindu.


Hari Isnin petang tiba-tiba hamnah demam dan tak bermaya after bangun dari tidur. Abi risau betul and nak bawak ke klinik. Ummi lebih relax. Tengok hamnah dah tak panas dan bermaya sikit, so kami decide untuk tak pergi klinik. Ohhhh Hamnah…Ummi tak pergi lab untuk jaga hamnah yang dikuarantinkan kat rumah. Ummi dah boleh masak, Cuma ada bau-bau yang ummi masih tak boleh tahan. Ummi masak style sayur yang ummi nak makan bila pregnant ni. Tak berminyak dan tak serabut sangat. Cukup simple. Dan masak sotong yang tak beminyak juga. Rasa bahagianya dapat makan apa yang boleh dimakan.Bila pregnant, bab makanlah rasanya agak susah nak diuruskan. Tak semua makanan boleh masuk kemulut ni. Event dah order and makanan dah sampai depan mata, belum tentu makanan tu boleh menambat selera. Ohhhh…..seksa juga rasanya.


Rasanya resepi ni nama sotong rebus atau singgang. Resepi ni dapat dari tokmi. Dulu kecik2 takdelah ummi suka sangat makan sotong motong ni. Tapi sejap pregnant dgn tak tahu apa menda yg boleh masuk mulut ni ummi teringin plak nak makan sotong dengan resepi ni. Yang pastinya tidak berminyak dan sure boleh go to the mouth and stomach peacefully. Sungguh bahagia skejap. Ummi makan dengan Hamnah sampai tak sempat tunggu abi balik.


Ni juga sayur tanpa minyak means rebus lah kot dengan bawang yang minimum. Sebab bau bawang juga amat meloyakan.

Bila duduk dirumah, maka bermulalah kerajinan ummi dengan minat baking-baking tu. Tak jadi atau jadi itu adalah cerita kemudian. Pada hari isnin berkenaan ummi juga telah baking sebijik kek coklat moist dengan harapan dapat bagi pada maklang untuk bawak balik kampong memandangkan ummi belum berjaya menggapai cita-cita ummi untuk balik kampong dikala musim buah ini. Semoga hamnah cepat baik, then kita ajak abi balik kampung ummi pula untuk jenguk tokmi dan tok ayah, serta makteh, makcik dan pak usu. Bestnya berkumpul ramai-ramai. Ummi homesick.sekian....

No comments: