Thursday, December 27, 2012

Perkembangan hamnah.


Bismillah....


Seingat ummi, Hamnah selalu je tak sihat bila mula masuk ke taska. Paling lama pun dua minggu je sihat, tu pun sebab balik kampung. Ummi Tanya rakan-rakan seangkatan yang hantar kawan-kawan hamnah ke situ. Mereka juga mereka mengatakan hal yang sama, tapi memang begitulah risikonya. Ummi rasa bersalah pulak hantar hamnah ke taska dan sebab itu menyebabkan hamnah selalu tak sihat. Kesian hamnah.

Yang bagusnya taska tu, dia sangat bersistem dan tahu semua keperluan anak-anak. Ummi pun tak tahu macam tu skali. That is why ummi confident sangat nak hantar kat situ. In terms of pembelajaran dan keperluan tumbesaran sangat terjaga.

Alhamdulillah hamnah adalah anak yang cepat belajar. Dan Allah takdirkan perkembangan motor dan mental Hamnah lebih cepat dari kawan-kawan yang sama umur dengan hamnah. Ummi pun tak tahu dari asbab yang manakah ianya berlaku. Yang pastinya ummi, abi and kakak kakak dekat taska berusaha untuk memberikan pendidikan untuk hamnah.

Alhamdulillah dalam masa mengandungkan hamnah ummi sempat khatamkan al-Quran tiga kali dengan perasaan hamnah juga sedang menghayatinya. Kerana hamnah hamba Allah yang masih suci, mesti absorptionnya sangat tinggi. Abi juga selalu trigger hamnah untuk do something new and challenging. And kami cuba sedaya mungkin untuk mewujudkan suasana al-Quran dalam rumah dengan kekangan masa yang ada. Ohhhh dunia, memang busy. Semoga kita pulang ke akhirat dengan bahagia.

Hamnah mula belajar berjalan dengan berpegang pada perabot ketika berusia lapan bulan dan mula berjalan sendiri pada usia Sembilan bulan. Sekitar ummur setahun hamnah boleh sebut perkataan yang dua suku kata dengan satu suku kata pada perbuatan yang menjadi kebiasaan hamnah. Contohnya, kasut hamnah akan sebut ‘cut’ atau ‘sut’. Buka hamnah sebut ‘kak’. Ummi panggil ‘amma’. Abi panggil ‘abah’. Hamnah akan ikut perbuatan yang abi dan ummi buat. Kerja yang paling hamnah suka dirumah adalah ‘mengemas rumah’. Biasanya hamnah dan abi lah yang mengemas hamnah dikala ummi begini. Hasilnya adalah negatif dan positif, respectively. Hhuhu….

Semoga Hamnah menjadi mujahidah yang solehah dan muslehah yang mursyidah....

No comments: