Lilypie Second Birthday tickers Lilypie Maternity tickers

Thursday, October 31, 2013

Nak Runtuh Rasa Badan

Bismillah...

Semalam kononya buat senaman ruhul jadid. Hamnah pun join skali. Hamnah memang best friend ummi lah. Slalu support apa apa yang ummi buat. And nak buat semua yang ummi buat. Best Friend forever sayang Hamnah...

Okeh apacer?

Buat keseluruhan senaman dalam ruhul jadid tu. Petangnya mula sakit-sakit sendi masa mengemas rumah sebab malamnya ada halaqah bersama anak usrah ni. Ok lagi. Halaqah dengan berlatar belakangkan adegan anak-anak sebab abi kan takder.... Nak itulah..inilah...her....harapnya halaqah tersebut tetap muntijah.

Tapi selepas jer halaqah tu barulah rasa sakit satu badan yang sangat-sangat sampai kepala. Saya memang gitu, time usrah dan halaqah memang akan tenggelam segala sakit-sakit dan masalah dunia yang memberati, tapi lepas tu barulah mula rasa bagai nak tumbang. 

Sakit sangat, sampai tak boleh tidur rasanya. Dengan Hamnah yang masih dok buat lakonan drama perseorangannya. Dengan Nawar yang masih dok support semangat dan kebolehan kakak dia. Saya yang tak larat nak layan diorang dua... Ya Allah.... bagai nak runtuh rasa badan ni. Time ni mulalah rasa bestnya kalau dapat pergi jauh-jauh...sorang-sorang...her... berehat..MasyaAllah. 

Kalau hidup menyingle tu, kalau penat boleh jer rehat bila-bila masa dimana jua. Balik-balik boleh terus tumbang kat tilam empuk. Tapi kalau beranak-pinak ni, penat macam mana sekali pun selagi anak tak settle maka tiada erti rehat di situ. Okeh...ini adalah versi membebel... bukan tak bersyukur. Mak-mak ni kan makin ramai anak makin banyak pot petnya. Tak gitu? Potpet potpet mak tu pun, mak jugalah yang buat itu, buat ini.,. mak...mak.... hebatlah mak ni..

Pagi-pagi hari anak-anak bangun dengan tenang tanpa tangisan. Sekaligus membuat hatini rasa lebih tenang. Alhamdulillah terima kasih Allah.

"Hamnah....jom g taska" Ummi buat intro supaya Hamnah bersedia untuk ke taska. Biasanya kalau dia betul-betul bersedia untuk pergi taska, Hamnah akan mula cari beg taskanya lengkapkan pakaiannya. Tapi pagini dia jawab

"Tannak tata" means Taknak pergi taska. Tata tu untuk taska. Ok... Saya memang tak suka paksa anak pergi taska kalau dia taknak sebab saya kesian. Dia anak saya, dan apa salahnya kalau dia nak tinggal dengan saya? Kalau dia taknak pergi taska saya tafsirkan bahawa dia perlukan perhatian saya lebih haritu, maka saya biarkan dia duduk rumah dulu dan kemudian saya akan offer lagi.

Tolong ummi kat dapur. Thanks sayang...Semoga bila sampai masanya Hamnahrajin tolong ummi. Kita banyak tugas kat dunia, supaya kita boleh balik pada Allah dengan hati yang gembira. Tersenyum macam mujahid-mujahidah tu...


Tapi harini memang tak larat sangat nak layan sebab badan tak sihat dan sakit kepala. Tak berdaya ummi nak layan dua orang anak ni. Hamnah yang sangat lincah dan Nawar yang berat.. Fuh...  


Debab ummi. Beratnya lahai...lahai....


"Hamnah jom taska" Dan jawapan masih sama sampailah pukul 10 dia ajak saya keluar rumah, mungkin sebab terlalu boring. Maka saya pun hantarlah Hamnah ke taska. 


Tak tahulah motor siapa yang dia panjat kan... "Saya boleh jadi biker tak?"

After ambil dari taska Hamnah akan nak jalan-jalan dulu sebelum naik kerumah. Biasanya saya kan bawa dia ketaman. Dan dia paling teruja dengan motor. 

Barulah teringat kenapa dulu masa bujang buat ruhul jadid pahtu taknak buat dah. Sebab bila buat after tu akan sakit badan dan macam nak demam. padahal buat takderlah rasa heavy sangat. Tapi senaman ruhul jadid akan menggunakan semua anggota kita. Berdasarkan pengalam saya dalam sukan, kita memang akan suffer dengan sakit badan tu dulu bila baru nak mula bersenam and bersukan.

Tapi adakah ruhul jadid tu yang menyebabkan saya sakit amat tu. Agak tertanya-tanya sebab kesannya macam taknak menghilang. Macam ada sebab lain...jeng..jeng..jeng

Apakah???

No comments: