Wednesday, May 14, 2014

Tips Menjadi Pelajar dan Fully Housewife




Ha? Apa maksudnya tu?

Maksudnya menjadi seorang pelajar dan buat kerja di rumah sambil jaga anak. Ini mostly terjadi kepada postgrad yang buat research. 

Menjadi seorang pelajar yang buat kerja dirumah bukanlah sesuatu yang mudah. Menjalankn tugas seorang pelajar dalam masa yang sama perlu menyelesaikan hal rumah tangga dan menjaga anak. Tentunya itu menuntut tumpuan masa dan tenaga. Pelajar dalam situasi ini harus bijak menguruskan keadaan dan negotiate dengan pasangan dengan baik,

Di lab saya pelajar-pelajar postgradnya mostly sudah berkahwin. Waktu makan kami selalu berbincang hal kekeluargaan. Kids, husband, house, time management, family time management, birth and so on so forth about famil. Best sungguh berkongsi dengan mereka. Walaupun ceritanya hal rumah tangga, tapi kami insyaAllah profesional, bukan borak mak kiah dan mak bedah je... Melalui perbincangan ni juga banyak ilmu yang saya belajar dan cuba praktiskan yang elok. Alhamdulillah...

Satu dari kawan kami, buat master dari rumah sambil jaga anak yer. How she manage is, siang hari jaga anak. And jaga anak semata. No house work, cooking or kemas rumah. Dinner outside. Katanya dia deal dengan husband, dia jaga anak, husband kemas rumah (kemas satu rumah tau..). Malam dia akan buat kerja bila anak dia dah tido sampai anak dia bangun esoknya. Tinggal di Terangganu okeh. Every thursday evening mereka satu family drive to KL dan hari jumaat kawan saya tu akan terpacul dalam lab. Amazing...hahaha... maksudnya after kerja khamis petang terus husband dia drivekan mereka ke KL so that dia dapat masuk lab or jumpa lecturer setiap hari Jumaat. Hebatkan husband dia. No wonder dia still ada tenaga nak buat kerja waktu malam sebab dia tak buat kerja rumah kan.... dah pernah try sejak dok hotel ni. InsyaAllah boleh buat kerja malam kalau kita tak penat dengan berbagai kerja rumah. Buat kerja rumah ni penat weh walaupun nampak remeh.

Bila buat master by research ni akan tiba term masa yang kita memang akan busy dengan kerja writing and finalisekan projek kita. Time writing ni banyak juga kerja correction atau penambahbaikan yang perlu buat sebab waktu nilah kita akan mula menganalisis dan compare dengan research orang lain yang hebat-hebat tu. Jadi memang time consuming disitu. Situasi research ini juga akan berbeza dengan bidang kajian seseorang. Bidang sains and kejuruteraan macam nilah. Kalau kita tak mampu untuk fokuskan masa dan pemikiran untuknya, maka progress research kita akan bergerak seperti siput. 

Satu dari kawan yang lain, buat kerja kat lab. Bila tiba term busy ni husband dia yang ambil cuti bila anak sakit dan terpaksa di jaga di rumah. 

Nak katanya macamana kita manage study kita amat berkait rapat dengan bagaimanana kita berbincang dengan pasangan kita dan bagaimana dia memahami kita. Sokongan dari pasangan sangat memudahkan tugas seorang isteri dan ibu untuk study. Pasangan juga perlu menjadi support system yang paling supportive buat pasangannya samada dari segi motivasi atau kerja-kerjanya. 

Di sini dikongsikan tips yang perlu anda sebagai seorang isteri dan ibu sekiranya anda mengambil pertimbangan untuk buat master/phd aspecially by research:

Pertama dan utama skali adalah berbincangan dengan pasangan dan pastikan beliau betul-betul menyokong anda untuk sambung belajar
Persetujuan suami isteri juga setelah mengambil kira anak-anak dan urusan rumah tangga. 
Pasangan memahami situasi seorang student

Deal bersama pasangan berkaitan hal-hal rumah tangga yang perlu di uruskan- anak, rumah, program dsb

Pastikan anda meminati bidang kajian anda. Bila buat research diminati akan mudah untuk buat research dan sentiasa bersemangat

Dengan minat itu juga anda haruslah mempunyai ilmu basic berkenaan kajian yang ingin di buat. Kalau sebelum ni study finance, tak sesuailah sekiranya tiba nak buat research astronomi plak yer. Even sedikit saja beza jenis bidang anda akan memberikan impak kepada tahap kesusahan kepada kerja-kerja research nanti. Jadi pastikan study betul-betul research yang nak dibuat.

Elakkan tajuk kajian mengikut cadangan super visor semata tanpa anda mempunyai background mengenainya.

Setelah itu susunlah masa anda dari awal mendaftar sehingga grad master atau pHD nanti. Bila anda tidak mempunyai background atau basic dalam bidang kajian yang ingin anda buat, nescaya anda akan susah untuk susun masa anda. Ini akan menimbulkan konflik identiti kajian dipertengahan jalan.

Sebolehnya ikut jadual masa yang anda aturkan. 

Permudahkan kerja-kerja kajian anda. Biasanya yang mengambil masa bila kita tak mahir menggunakan sesuatu alat, software atau tools. Jadikan jika anda belum mahir dengan perkara tersebut, sebolehnya cuba untuk cari tools lain yang anda dah mahir. Kalau tak ada juga, maka sebolehnya biarlah ada somebody yang ajarkan anda. Kecuali jika anda memang jenis pickup dengan software, tools atau alat. 

Sesuatu yang saya belajar dari rakan-rakan research saya ada ketegasan walaupun dengan super visor. Bila kita dah stick dengan apa yang kita nak buat, dan kita tahu itu sudah mencukupi requirement untuk grad, maka kita just stick dengan keputusan tersebut. Sebabnya some super visor suka menambah, menolak, mendarab bahagi ditengah jalan research kita, yang akhirnya menyebabkan kita yang pening. Pening nak kena fikir yang lain dengan kekangan masa yang kita ada. 
Seterusnya buatlah kerja dengan passion. Passion akan membantu anda buat kerja tanpa stress. Pengurusan stress yang berkesan amat penting bagi pelajar yang juga seorang isteri dan ibu, sebab anda akan berdepan dengan dua tanggungjawab besar. 

Akibat pengurusan study yang tidak terancang ramai juga yang berhenti di tengah jalan atas beberapa sebab. Stress antara puncanya. 

Untuk yang tidak menjadi pelajar, menjadi pelajar ni ada masa-masa stressnya. Every time kena fikir pasal study. Yang tidak sempat dibuat di lab harapnya boleh dibuat dirumah time malam. Tidak sama dengan orang yang bekerja yang punyai waktu bekerja 8 to 5. 






Ikut ke lab ummi. Seronok dapat main dengan barang ummi yang dia tak pernah jumpa

Tapi dia tak bleh duduk diam. Curiositynya tinggi

Bila dirumah, study seorang diri

Baca hard booknya


tiba-tiba....cencalok yang dah lama tak makan. menu simple for lunch

Sesekali nak merasa 'buat kerja' di meja ummi


Maka buku ummi kronyok monyok lah bila study dengan anak

No comments: