Lilypie Second Birthday tickers Lilypie Maternity tickers

Monday, May 4, 2009

LI oh LI

Alhamdulillah… I’m back to my place of origin. Kata orang negeri Serambi Mekah. InsyaAllah semoga apa yang dikata adalah satu doa. Di mana-manapun pasti ada kelebihan dan kekurangannya. Sebagai seorang da’ei yang memang nak buat kerjanya, have to adapt with the situation. Pandai cari peluang dan memberi peluang.

Alhamdulillah dalam keketaran nak mula kerja, akhirnya berjaya lapor diri dengan penuh ketenangan. Sebenarnya, akal belum boleh terima bahawa diri akan mula terdedah dengan industri. Cakap pada seorang kawan, “takutlah nak kerja, takut diorang nanti high expectation sangat… ” kawan tu jawab, “jangan risau….diorang pun tahu kita ni student lagi, masih banyak kena belajar. Paling teruk pun mungkin kena marah”…..ish…term kena marah tu yang kecut tu… Takper, selagi tak redah, tak merasa.

First impression yang bagus pada hari pertama. Depan pejabat ada satu surau yang agak besar.(masjid ke surau?). Monolog, ‘Ok bagus, ada surau yang besar dan selesa.Naik ke pejabat. Di tempat kaunter pertanyaan, terpangpang logo syarikat, dan ada satu dalil al-Quran dibawahnya. erm...bagusnya. Sambil dok menunggu penyelia satu announcement kedengaran,

“insyaAllah seperti biasa tazkeerah akan bermula pada pukul 8.30 pagi di surau…..(lupa nama) seterusnya kita akan solat hajat berjemaah.”

Terdengar satu soalan dari seorang staf, “owh…ada solat hajat sekali. Untuk apa ya?” (loghat bahasa negeri). Jawab staf yang lain, “untuk projek kot”.

Monolog lagi, “fuish…bagusnya syarikat ni…” “Memang setiap hari Ahad ada tazkeerah ke kak?” tanya saya pada staf yang jadi penyambut tetamu tu. “ha’ah, setiap hari Ahad pagi kita akan ada sesi tazkeerah…bla..bla..”

Ok, so kami pun turunlah ke surau tersebut. Alhamdulillah, stafnya sungguh komited dengan peraturan tersebut. Ramailah yang menurunkan diri ke surau. Tak tahulah samada semua atau tak. Sambil menunggu tazkeerah, ada yang solat dhuha.

Tazkeerah pun disampaikan oleh seorang ustaz, menyentuh tengtang ‘amal, infak dan akhlak. Satu pencerahan yang sungguh baik, dipagi hari, diawal minggu bekerja. Sememangnya diri perlu selalu diingatkan, walaupun semua tu dah tahu. Kerana fitrah manusia memang perlu begitu.Setelah itu solat hajat. Rupanya solat hajat tersebut adalah untuk seorang staf yang akan menjalani kimoterapi.

Kami naik semula ke pejabat. Berjumpa penyelia human resource. Hari ini hanya lapor diri. Hopefully dapat meneruskan hari esok dengan sebaiknya.

4 comments:

marjan said...

Alhamdulillah...enti ditempatkan sebegitu....bersyukurlah ukhti....Allah masih memayungi dirimu dengan rahmat dan kasih sayangNya agar dirimu masih berada dijalanNya...:)

p/s: Ana tumpang gembira:>

Tarhata Kiran said...

yup...bersyukur kepada Allah Yang Pengasih

nurul farhana yanti a.ghani said...

syg ku baizura....
smge tetap berjuang di sana...
ana sentiasa doakn ukhti.. percayalah ruang untuk LI adalah sebahagian untuk ukhti mengenali dunia luar..asam garam luar.mesti ukhti akan rindukn akhawat hehe truatamanya ana lah:)

Tarhata Kiran said...

sayang ku yanti.... ana memang sayang kat nti.. tapi nti asyik busy jer sebelum ana kembali ke sini...hish....

alhamdulillah kat sini baik2 saja...cuma kurangnya xdak antunna...ok kita berhubung dialam maya...